Total de visualitzacions de pàgina:

dissabte, 22 de desembre del 2012

Elaboració a todo grano

Primera elaboració a todo grano


Molt bones a tots de nou!

Finalment vaig poder realitzar la primera tongada de cervesa a todo grano, i no vaig fer una no... em vaig atrevir i vaig fer una segona.... A veure com surt l'invent!
La Maneleta Cerveseria Artesana Catalana està On Fire!!!

Partint de la base que ja tenia el kit d'iniciació (tal com vaig descriure en "elaboració de cervesa artesana amb kit bàsic"), vaig acabar realitzant una petita inversió (durant uns mesos...) i amb alguna ajuda veinal i (tot s'ha de dir...) dels meus pares, que van contribuïr gustosos, vaig poder comprar tot el que em feia falta per poder arrancar.
Farem un breu resum del que tenia i el que em feia falta.


MATERIAL

Començarem amb el que ja tenia:



  • Fermentador principal


fermentador
  • Fermentador secundari

fermentador secundari

  • Espàtula oxigenadora



Espàtula oxigenadora

  • Airlock

arilock

  • Proveta

proveta pel densímetre (no és orina...)

  • Chemipro oxi

Chemipro oxi

  • Densímetre triple escala (graduat a 20ºC)


densímetre

Obviaré, el xapador, netejador d'ampolles, etc...

Ara anem a per l'inversió....


  • Gerra medidora (dels xinos...)


Gerra medidora de 1 l.

  • Termòmetre

termòmetre

  • Intercanviador de plaques + tubs de silicona (most) i pvc (aigua) (els venen a part i el de silicona no és barat...) (també es pot utilitzar un serpentí)

Intercanviador de plaques


  • Tintura de iode

tintura de iode

  • Termonevera maceradora amb filtre, li vaig realitzar uns foradets a la tapa i vaig omplir-ho d'escuma de poliuretà, per tal que perdés el mínim calor possible


Termo nevera
Filtre

  • Un altre fermentador amb aixeta i airlock junior


Fermentador (molt brut...)


  • Termòmetre per fermentador (no portava...)


termòmetre (si està brut, l'he fet servir...)

En aquest punt ens faltarien la olla bullidora. Aquí ja comença el treball de xinos per tal de no gastar-me una pasta amb una olla d'acer.
He de donar les gràcies al Gil (el meu veí) per aconseguir-me un parell de barrils de 30 litres de cervesa.
Us explico el procés per tal de realitzar la conversió:


  1. Aconseguir un parell de barrils, si son de 50 l. millor que millor, pero per començar ja va bé uns de 30 l.
  2. Presionar la part superior del barril (per on es conecta la sortida de cervesa) amb un tornavís o punxó i treure-li la presió (aneu en compte o quedareu plens de residuus de cervesa com jo...)
  3. Girar la part superior (on es conecta la sortida de cervesa) sentit contrari de les agulles del rellotge (ja veureu que te dos o tres marques depenent la marca)
  4. Aquí i depenent de la marca s'ha de fer una cosa o una altre, jo vaig que tenir que posar-li unes galgues molt fines d'automoció (son làmines fines per mesurar la folgança) i tirar a vall unes pestanyes que impadeixen la sortida del "espadin" (en català no se com s'anomena)
  5. Treure tot el cos de l'espadin, ja veureu que arriba fins al fons del barril.
  6. Aconseguir una radial amb disc de tall d'acer inoxidable (Gràcies Adrià).
  7. Tallar, lo més arran que pogueu (penseu que jo vaig fer servir uns cinc discs de tall...)
  8. Limar o pulir la superfície tallant, per tal que no us deixeu la pell.
  9. Fer un forat a la base de 20 cm. per posar-li l'aixeta
  10. Comprar un entronque de 1/2 d'acer inoxidable i soldar-lo a la base (Gracias Gato)
  11. Comprar una aixeta que agunati força calor (Gràcies Albert). 
  12. Ja està!!!

En el meu cas i com a consell personal, compreu l'entronque amb rosca sencera (de principi a final) o us trobareu amb el problema que tinc ara, que és com conectar un filtre interior...
Als barrils, quan vaig acabar amb tot el procés, vaig pulir-los amb un disc de pulir, perque quedesin més guapos.





Barril sense l'espadin


els dos barrils foradats


Ooohhh que maco!


Ja sols ens falta els focs (si ets com jo i tens inducció...)

Vaig agafar una oferta de dos fogonets Vulcano de 41x41x18  molt ben parits



Vulcano per Butà o propà

Bé ja tenim tot el material a punt, bé tot tot no, falta la matèria prima!

Per realitzar les dues receptes qe vaig realitzar vaig comprar el següent:
  • Un sac de malta Pale Ale Maris Otter de 25 Kg. (tinc malta base per cinc tirades)
  • Malta crystal 120 EBC
  • Malta Munich 25
  • Malta Black
  • Malta Chocolate
  • Irish Moss (en pastilles)
  • Llúpol Centennial (en flor)
  • Llúpol Columbus (en flor)
  • Llúpol Northern Brewer (en flor)
  • Llevat líquid Wyeast 1056 american ale
  • Llevat pols Safale S04

Ja ho tenim tot!!!!

Comencem.

1r pas 

Netejar tots els estris amb Chemipro Oxi. Si recordeu, és un netejador que no necesita aclarir-se. S'utilitza 5 grams per litre d'aigua calenta.



Termo nevera amb el chemipro oxi

Aquí no s'escapa ni deu... Densímetre i proveta





2n pas

Escalfarem uns 3 litre d'aigua per 1 quilogram de malta que utilitzarem, a 78 ºC. Perque aquesta temperatura? perque volem aconseguir que la temperatura de maceració estigui entre 68 i 65ºC,  sabent que estem a l'hivern, i que al barrejar la malta amb l'aigua aquesta baixarà uns 10 ºC.



primera bullicó d'aigua en els meus HLT



Va trigar una miqueta a escalfar-se

 3r pas

Un cop hagi arribat a la temperatura ideal, barrejar la malta i l'aigua vigilant que no es formin grumolls amb l'espatula airejadora



anar posant l'aigua i la malta de mica en mica

finalment oferia aquest aspecte



4t pas

Esperar 60 minuts i comensar amb el Sparging. En aquest punt hi han moltes formes de realitzar el Sparging. Hi ha gent que simplement va fent passar l'aigua nova per la part superior i deixant oberta l'aixeta de la termo nevera, va fent circular l'aigua fins la densitat ideal. Jo vaig realitzar el que els americans anomenen Batch Sparging, que seria treure tot el líquid de l'interior de la termonevera i introduir-li la quantitat volguda d'aigua a 78ºC, remoure tot el gra perque així pugui agafar el màxim de sucres possibles. Tornar a tancar la termonevera i deixar-la 10 minuts més per tal que pugui tornar-se a formar el llit de gra (que ens farà de filtre). Realitzar aquest últim pas les vegades que siguin necesàries fins treure la densitat desitjada.


Aspecte del gra als 60 minuts


Sempre, el primer pas és la recirculació del most amb una gerra o got, fins que es vegi que no hi han partícules en el most.


recirculant el most



Buidant el contingut de la termo nevera


aspecte en primera persona...sembla que l'olori... mmm


5e pas

Un cop tinguem el most, és pot realitzar la prova de la tintura d'iode, per tal de saber si queden sucres en el most i per tant acabar o no la maceració.
S'agafa una superfície blanca, en aquest cas un plat, i s'afegeixen unes gotes de tinture de iode i unes del most. Si aquesta surt de color marró, significa que no queden restes de sucre i per tant es ot donar per acabada la maceració. Si pel contrari surten blauoses o violetes, encara queda sucre i s'ha de continuar amb la maceració.


Resultat positiu de la tintura d'iode


6e pas

Bullir el most. 
Fins que no comenci a bullir no és pot començar a contar els 90 minuts de la ebullició.


Poducció a tope!!!


7e pas

Un cop bulli el most, s'anirà fent una capa d'escuma a la part superior del bullidor. S'ha d'anar retirant amb una espàtula o colador. Son impureses que forma la malta.


Capa d'escuma

retirar-la


8e pas

Comencem a addicionar el llúpol, sempre començarem amb el llúpol d'amargor, en aquest cas el columbus (feia una oloreta brutal...). Sempre és bo tenir una bàscula a mà per tal de poder pesar la quota de llúpol. 
Com molt bé sabreu la primera quota, la de l'amargor s'addiciona entre els primer 30 minuts. Mentre que el gust i l'aroma en els últims 30 a 15 minuts. Encara que cada cerveser els introdueix quan li dona la gana, en petites quotes, tot de cop, etc...
En la primera recepte (una Imperial Ipa, bon començament...) quan li faltaven 15 minuts vaig addicionar una pastilla d'irish moss. Es tracta d'un clarificant fet d'algues marines. A la segona no li faig posar, ja que es tractava d'una porter.


l'amic columbus

en plena tirada

com van quedant les flors del llúpol a mesura que van bullint

9e pas 

Un cop hagin passat els 90 minuts, em de baixar la temperatura del most a uns 24ºC aproximadament.
Per això utilitzarem l'intercanviador de plaques. Per una millor utilització i que refredi millor, feu passar per exemple si l'entrada d'aigua la fas pel cantó dret, doncs la del most pel canto contrari. Ahir vaig fer la prova i va anar molt millor.



amb la segona tongada refredant.



10e pas

Airejar i introduir el llevat. És molt important que el most estigui ben airejat, si no el llevat no actuarà bé i deixarà de funcionar. Per airejar bé, es pot fer caure el most des de una alçada fent que aquest faci escuma, signe que el most estarà airejat. Una altre manera seria remenar durant uns 15 minuts amb l'espatula. Un cop tinguem el most airejat, ja es pot introduir el llevat.


el most airejat



el llevat líquid a punt d'utilitzar


11e pas

Esperar una setmaneta, ben tancats i amb l'airlock, en un lloc fosc, a una temperatura entre 18 i 22ºC.
(jo els tinc tapadets amb una manteta...no sigui pas que em baixi la temperatura...)
Al passar la setmaneta seria al mateix que en la realització de cervesa amb xarop, canviar el fermentador per eliminar el llevat sobrant i envellir una setmaneta més. En aquest cas jo li faré un Dry Hopping a les dues cerveses, per tal que agafin més aroma a llúpol.
Ens quedaria embotellar (recordant d'utilitzar dextrosa o sucre per la creació del gas) i el més difícil, esperar un mes per poder-la tastar.... Quines ganetes...


Resum de l'experiència

Ahir va ser un dia molt dur... vaig arribar a casa amb agulletes per tot arreu, però molt satisfet. Us aconsello que sempre que feu cervesa us acompanyi algú per ajudar, o acabareu amb l'esquena trinxada.
A mi els IBU's em van deixar tirats... quina colla de cabrons, segur que després vindran a demanar-me cerveses...
Un altre consell, la primera vegada que realitzeu cervesa i estigueu sols, feu una, fer dos és de bojos, us ho dic per experiència...
El tema de l'aigua que s'ha d'afegir un cop ha macerat, continua sent un enigme per a mi...
Si no teniu filtre en l'olla a la hora de bullir, utilitzeu les bossetes de malla pel llúpol que valen dos duros, si no podeu fer un veritable "follon", us ho dic per experiència per desgràcia també...
Bé, i abans que m'oblidi, ja tenen nom les nenes:

La primera, es tracta d'una Imperial IPA d'uns 7,7 º (hauria de tenir...) i es dirà RIPA, en honor a una sortida al poble de la Maria (ibu).
La segona és una porter d'uns 6,5 º   (també hauria de tenir...) i es dirà Rober Tiko, en honor a un dels meus millors amics, el qual va fer el mateix dia anys, el mateix dia que s'acabava el món pels Mayas... Com ja li vaig dir, com surti dolenta li canviaré el nom pel " Fi del Món", espero que continuii amb Rober Tiko...


Abans d'oblidar-me, donar les gràcies un altre cop al Gil per aconseguir-me els barrils, Luisito the cat per soldar-me l'entronque (que malament sona...) i discos... A l'Adrià per deixar-me la radial, Albert Urquia per aconseguir-me les aixetes i aconsellar-me. Als meus pares per financiar-me una part de l'equip i a la Silvi pel material! I al mestre cerveser Miquel pels consells donats i la clase d'elaboració, tenim una pendent Miki!







Salut i Birres!!!





1 comentari: